فعالیتهای آموزشی
بنیاد خیریۀ خواجه نصیر طوسی با هدف ایجاد عدالت آموزشی و توسعۀ پایدار در مناطق محروم، فعالیتهای گستردهای را در حوزۀ آموزشی آغاز کرده است. این بنیاد با احداث مراکز آموزشی، تجهیز مدارس و حمایت از دانشآموزان مستعد، به بهبود کیفیت آموزش در این مناطق کمک میکند و فرصتهای برابر آموزشی را برای همه فراهم میآورد.
فعالیتهای آموزشی
بنیاد خیریۀ خواجه نصیر طوسی با هدف ایجاد عدالت آموزشی و توسعۀ پایدار در مناطق محروم، فعالیتهای گستردهای را در حوزۀ آموزشی آغاز کرده است. این بنیاد با احداث مراکز آموزشی، تجهیز مدارس و حمایت از دانشآموزان مستعد، به بهبود کیفیت آموزش در این مناطق کمک میکند و فرصتهای برابر آموزشی را برای همه فراهم میآورد.
احداث فضای آموزشی
یکی از مشکلات مناطق محروم کشور کمبود مراکز آموزشی مناسب است. در این راستا بنیاد خیریۀ خواجه نصیر طوسی از سال ۱۳۸۰ تاکنون (۱۴۰۲) با مشارکت خیرین گرامی تعداد ۴۰ باب فضای آموزشی به شرح زیر راهاندازی کرده است:
- احداث دبستان ۵ کلاسه محمدیه روستای بلبلآباد شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۳ کلاسه علویه روستای درمورت شهرستان بشاگرد
- احداث دبیرستان ۶ کلاسه فاطمیه روستای بلبلآباد شهرستان بشاگرد
- احداث مدرسه راهنمایی سه کلاسه امام حسن (ع) روستای کوهحیدر شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۳ کلاسه امام حسین (ع) روستای کشمیگی شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۲ کلاسه امام سجاد (ع) روستای زاچ شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۲ کلاسه امام باقر (ع) روستای بنگرخ شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۲ کلاسه امام صادق (ع) روستای دهپشت بیر شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۳ کلاسه امام کاظم (ع) روستای جکدان شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۳ کلاسه امام کاظم (ع) روستای جکدان شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۳ کلاسه مرحومه ولدزیرک روستای فراهک شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۳ کلاسه شهید قاضیزاده شهرک مطهر شهرستان بشاگرد
- احداث دبیرستان ۶ کلاسه روستای بندزرک شهرستان میناب
- تکمیل ساختمان دبستان ۲ کلاسه روستای سیت شهرستان بشاگرد
- احداث دبیرستان حبیب ابن مظاهر روستای قلعه کمیز شهرستان رودان
- احداث دبیرستان شش کلاسه مرحومه پروین اکبری روستای قلعه کمیز شهرستان رودان
- احداث دبیرستان ۳ کلاسه الجواد روستای مرادی کشک شهرستان کنارک
- احداث هنرستان ۳ کلاسه روستای بلبلآباد شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۳ کلاسه امام رضا(ع) روستای درجادون شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۲ کلاسه مرحوم سرابی روستای درجک شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۶کلاسه رضوان روستای بلبلآباد شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۲ کلاسه مرحوم کمالی روستای دازکا شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۶ کلاسه مرحوم هاشمیان شهرک مطهر شهرستان بشاگرد
- احداث دبیرستان ۶ کلاسه امام علی ابن ابیطالب (ع) شهرک مطهر شهرستان بشاگرد
- احداث دبیرستان ۳ کلاسه مرحوم سرابی روستای گارمون شهرستان بشاگرد
- احداث پیش دبستانی حضرت علیاصغر (ع) روستای وی شهرستان بشاگرد
- احداث دبیرستان ۶ کلاسه شهید تهرانیمقدم سردشت شهرستان بشاگرد
- احداث مجتمع فنی و حرفهای مرحوم طباطبائی شهرک مطهر شهرستان بشاگرد
- تکمیل ساختمان دبستان ۳ کلاسه روستای زرآباد شهرستان بشاگرد
- احداث دبستان ۵ کلاسه بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر
- احداث دبیرستان ۶ کلاسه سید الشهدا(ع) روستای سورو شهرستان کنارک
- احداث دبستان ۳ کلاسه مرحوم صفری روستای عزیزآباد شهرستان کنارک
- احداث دبستان ۳ کلاسه مرحومه زهرا سلطان الله اکبری اسلام آباد شهرستان کنارک
- احداث دبیرستان ۶ کلاسه دخترانه کوثر شهرک مطهر شهرستان بشاگرد
- احداث خوابگاه دبیرستان دخترانه شهرک مطهر شهرستان بشاگرد
- بازسازی مدرسه متوسطه اول روستای چوخون
- احداث دبستان ۳ کلاسه حضرت زینب (س) روستای گویریچی شهرستان بشاگرد
- احداث مدرسه ۳ کلاسه روستای پانهر شهرستان رودان
- احداث دبستان ۶ کلاسه امام علی (ع) روستای اسلامآباد شهرستان میناب
- احداث دبیرستان مرحومه فرخنده آمال روستای کوهحیدر شهرستان بشاگرد
طرح آرمان
مدارس مناطق محروم کشور، خصوصاً مدارس روستایی، از ضعفها و عقبماندگیهای شدیدی رنج میبرند. این مدارس عمدتاً از زیرساختهای فیزیکی مناسبی برخوردار نیستند و امکانات و منابع آموزشی مطلوبی نیز در اختیار معلمان و مربیان قرار ندارد. از سوی دیگر عمدۀ مطالب کتابهای درسی هیچ ارتباطی با زندگی روزمره و واقعی طبقۀ متوسط و ضعیف جامعه ندارد. این مسئله در کنار عوامل دیگری چون مشکلات خانوادگی ناشی از محرومیتهای اقتصادی و اجتماعی، ناامیدی از سودمندی آموختههای دوران تحصیل در آیندۀ شغلی و نیز ضعفها و نواقص متعدد موجود در مدرسه، باعث دلسردی بخش قابل توجه افراد لازم التعلیم این قشر نسبت به ادامۀ تحصیل میباشد.
همچنین علیرغم اینکه جهتگیری سیاستهای کلان جمعیتی کشور به سمت رشد کمی جمعیت است و بخش قابل توجهی از این رشد کمی نیز در خانوارهای محروم جامعه صورت میگیرد، امکانات آموزشی و تربیتی کافی مناطق محروم و خصوصاً روستاها، متناسب با رشد جمعیت تأمین نشده است. این مسئله عقبماندگی مضاعفی را در حوزۀ آموزش و پرورش برای مدارس این مناطق به ارمغان آورده است.
با عنایت به موارد فوق بنیاد خیریۀ خواجه نصیر طوسی جهت کمک به رفع مشکلات و معضلات مطرح شده، طرح آرمان را با هدف کمک به آموزش فراگیر علمی، فرهنگی و مهارتی در مناطق روستایی کشور بهصورت عام و جهت کمک به رشد همهجانبۀ دانشآموزان نیازمند بهصورت خاص، با مشارکت داوطلبانۀ عموم علاقهمندان حوزۀ تعلیم و تربیت راهاندازی کرده است. زمینۀ اصلی فعالیتهای این طرح اصلاح، تکمیل یا تأمین منابع آموزشی و پرورشی در سطح مدرسه (مانند کلاس، کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه و …) از طریق ارتقاء این منابع به سطح یک الگوی استاندارد با هدف ایجاد یک «مدرسۀ آرمانی» در هر منطقۀ محروم از مناطق هدف بنیاد است.
طرح شهاب
در سالهای اخیر یکی از فعالیتهای بنیاد در مناطق هدف، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر تحصیلی بوده است که بهاختصار طرح شهاب نام دارد. در این طرح دانشآموزان نیازمند دارای استعداد تحصیلی در مناطق روستایی شناسایی میشوند و تحت پوشش حمایتهای مختلفی قرار میگیرند که بخشی از آن عبارت است از:
- تأمین کتابهای کمک آموزشی
- تأمین نوشتافزار
- تأمین پوشاک
- ثبتنام دانشآموز در کلاسهای آموزشی و آزمونهای آزمایشی
- اجرای برنامههای مهارتافزایی برای دانشآموزان تحت پوشش
- تأمین هزینههای رفت و آمد به مدرسه
- برگزاری اردوهای علمی و تفریحی
طرح حبیب
در بخشی از مناطق روستایی کشور به دلیل کمبود جمعیت، مدارس متوسطه اول و دوم در روستا وجود ندارد و دانشآموزان با ایاب و ذهاب به روستاهای بزرگتر و یا استقرار در مدارس شبانهروزی ادامه تحصیل میدهند؛ تحصیل در مدارس شبانهروزی و دوری از خانواده مشکلات زیادی را برای اين دانشآموزان ایجاد مینماید. نوجوانانی که علاقهمند به مطالعه و مهارتافزایی هستند، بر اساس مقتضیات محل زندگی خود، میبایست در این مدارس تحصیل نمایند. دوری از خانواده و دلتنگیهای حاصل از آن، شیوع سریع بیماری های مسری بین دانشآموزان و برخی ناهنجاریهای فرهنگی و آموزشی گوشهای از مشکلاتی است که در این مدارس وجود دارد؛ اما در سالهای اخیر علاوه بر مشکلات مذکور، کسری شدید اعتبارات آموزش و پرورش باعث کم شدن بودجه سرانه غذایی دانشآموزان مدارس شبانهروزی شده است وطبعاً این امر باعث بروز اثرات منفی بر تغذیه و سلامت این دانشآموزان خواهد شد. بر این اساس و جهت کمک به کاهش مشکلات دانشآموزان این مدارس بنیاد خیریه خواجه نصیر طوسی از ابتدای مهرماه سال ۹۷ علاوه بر طرح «نسیم مهر» طرح «حبیب» را با هدف تأمین بخشی از هزینه تغذیه دانشآموزان نیازمندی که در مدارس شبانه روزی تحصیل مینمایند، به اجرا درآورده است.
طرح «حبیب» در نظر دارد با الهام از سنت والای میهمانی، برای هر دانشآموز بهعنوان «میهمان»، حامی یا حامیانی بهعنوان «میزبان» بیابد. بدین ترتیب افراد حامی یا به عبارتی «میزبان»، با «میهمان» کردن دانشآموزان، میتوانند کمک شایانی برای حل مشکل تغذیه مدارس شبانه روزی نمایند.با توجه به اينكه ممکن است پرداخت کامل مبلغ حمايتي برای هر «میهمان» برای یک سال تحصیلی در توان یک «میزبان» نباشد، اين امكان مهيا است كه «میزبان» بخشي از هزینههای تغذیه «میهمان» را تقبل نمايد.
برای این طرح نیز سامانهای طراحی گردیده است که میزبان میتواند میهمان یا میهمانانی را تحت پوشش قرار دهد و بصورت ماهیانه برای آنها پرداخت انجام دهد.
طرح نسیم مهر
- توزیع مستمر لوازمالتحریر میان دانشآموزان تحت پوشش
- توزیع کتب کمک آموزشی و تجهیز کتابخانۀ مدارس مناطق هدف بنیاد
- برگزاری دورهها و آزمونهای علمی توانافزایی میان دانشآموزان
- برگزاری دورههای ضمن خدمت و توانافزایی دبیران مناطق هدف بنیاد