مدرسه جهادی آرمان

WWW.YEK.IR
_

مدرسه جهادی آرمان

آموزش فراگیر علمی، فرهنگی و مهارتی در مناطق روستایی کشور

مدرسه جهادی آرمان با هدف کمک به آموزش فراگیر علمی، فرهنگی و مهارتی در مناطق روستایی کشور به­ صورت عام و جهت کمک به رشد همه­ جانبه دانش ­آموزان نیازمند به ­صورت خاص، و با مشارکت داوطلبانه عموم علاقمندان اعتلای آموزش و پرورش کشور تاسیس گردیده است.

زمینه های فعالیت مدرسه

عمده زمینه های فعالیت این مدرسه عبارتند از:

  1. نیازسنجی و طراحی دوره ­ها و اجرای برنامه­ های متناسب با اقتضائات جامعه مخاطبان.
  2. تامین نیازمندی­ های اعلامی از طرف جوامع محلی در زمینه ارتقا شایستگی ­های دانش ­آموزان، مربیان و والدین.
  3. تهیه و عرضه محتوای آموزشی کیفی در موضوعات مختلف از جمله آموزش­ های رسمی دولتی، امور تربیتی و مهارت ­های زندگی و به ­ویژه مهارت­ های دهوندی.
  4. ارائه خدمات پشتیبانی آموزشی به جامعه هدف در روند آموزش­ های رسمی با بهره ­گیری از نیروهای زبده آموزشی داوطلب.
  5. برگزاری نشست ­ها و کارگاه ­های علمی و تربیتی با حضور اندیشمندان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت در سطح جوامع محلی.
  6. راه ­اندازی سامانه­ های آموزشی و تربیتی، با بهره­ گیری از پتانسیل و ویژگی­ های فضای مجازی جهت دسترسی هر چه بهتر جامع هدف به منابع علمی و آموزشی و مهارتی.
  7. ارائه آموزش­ های مهارتی و به­ ویژه مهارت­ های دهوندی مبتنی بر آموزش­ های فشرده و کوتاه­ مدت تا مرحله ایجاد بسندگی در مخاطبین.
  8. تعامل با نهادها و سازمان­ های دولتی و غیردولتی فعال در حوزه تعلیم و تربیت از جمله وزارت آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان، گروه­ های جهادی، سمن­ ها و خیریه­ های فعال در این حوزه.
  9. مستندسازی تجارب و تحلیل ­ها به منظور ارائه به مراجع تصمیم ­ساز حوزه آموزش و پرورش کشور.

ایجاد، توسعه و غنابخشی به منابع آموزشی و پرورشی در سطح مدرسه (مانند کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه و…) با بهره­ گیری از توان خیرین، بودجه­ های مسئولیت اجتماعی شرکت­ ها و سازمان­ های اقتصادی و نیز اجرای برنامه های خوداتکایی در مدارس جامعه هدف.

پشتوانه قانونی تاسیس مدرسه

مدرسه جهادی آرمان در چهارچوب اهداف و ضرورت های ترسیمی در قوانین و مقررات جاری کشور فعالیت می نماید که یکی از مهمترین اسناد بالادستی در نظام آموزش و پرورش کشور “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در بخش ­های مختلفی از این سند به بحث ایجاد عدالت آموزشی، مهارت ­آموزی و نیز توسعه روش ­های نوین در نظام آموزش و پرورش پرداخته شده است که هر یک از این بخش ­ها به عنوان پشتوانه­ های قانونی اجرای این طرح می­تواند ملاک نظر قرار گیرد. ذیلا بخش ­هایی از این سند که مرتبط با راه­ اندازی این مدرسه می­باشد را مرور می ­نماییم:

الف- فصل ارزش ها

بند 15- نقش تربيتي اماكن مذهبي، نهادهاي مردمي، اجتماعي و رسانه ­ها

بند 16- عدالت تربيتي در ابعاد كمي، همگاني و الزامي و عدالت كيفي با رعايت تفاوت­ هاي فردي، جنسيتي، فرهنگي و جغرافيايي

بند 24 – روحيه كارآفريني، كسب شايستگي­ هاي عام حرفه­ اي و مهارتي و هنري زمينه ­ساز کار مولّد

ب- فصل اهداف کلان

بند 3 – گسترش و تأمين همه جانبه عدالت آموزشي و تربيتي

ج – راهبردهای کلان

بند 4 – توسعه و نهادينه کردن عدالت آموزشی و تربيتي درمناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان ودانش ­آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصت­ های تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی

بند 5 – تقويت و نهادينه ­سازي مشاركت اثربخش و مسئولیت ­پذیری مردم، خانواده و نهادهای اقتصادی، مدیریت شهری و روستايي و بنیادهای عام المنفعه در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي

بند 7 – بهره ­مندي هوشمندانه از فناوري­ هاي نوين در نظام تعلیم و تربيت رسميعمومي مبتني بر نظام معيار اسلامی

د- فصل هدف های عملیاتی

بند 1- داراي حداقل يك مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند به گونه ­اي كه در صورت جدايي از نظام تعليم و تربيت رسمی در هر مرحله، توانايي تأمين زندگي خود و اداره خانواده را داشته باشند.

راهکارها

6 -1 گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارت­ های مورد نيازجامعه و تعليم متناسب و برنامه­ريزي شده آن در همه دوره ­هاي تحصيلي و براي همه دانش آموزان

بند 5- تامين و بسط عدالت دربرخورداري از فرصت­ هاي تعليم و تربيت با کيفيتمناسب باتوجه به تفاوت­ ها و ويژگي­ هاي دختران و پسران و مناطق مختلف كشور

راهکارها

5-1 -تعميم دوره پيش دبستاني به ويژه در مناطق محروم و نيازمند حتي­ الامكان با مشارکت بخش غيردولتي با تأکيد بر آموزش ­هاي قرآني و تربيت­ بدني و اجتماعي

5-2 –برنامه ­ريزي و تمهيد مقدمات براي پوشش کامل دوره آموزش عمومي و برخوردار از کيفيت مناسب درتمام مناطق كشور

5-3 -توانمندسازي دانش ­آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشيه شهرها، عشاير کوچ نشين و همچنينمناطق دوزبانه با نيازهاي ويژه، با تاكيد بر ايجاد فرصت­ هایآموزشي متنوع و با كيفيت

5-4 -اولويت بخشي به تأمين و تخصيص منابع، تربيت نيرويانساني کارآمد، تدوين برنامه براي رشد، توانمندسازي ومهارت ­آموزي، ادامه تحصيل و حمايت مادي ومعنوي دانش ­آموزان مناطق محروم و مرزي

5-5 -اختصاص حداقل 10درصد و حداكثر 20 درصد از برنامه­ هايآموزشي به معرفي حرفه ها، هنرها، جغرافيا و آيين و رسوم و شرايط اقليمي و جغرافيايي استان­ ها به ويژه در مناطق روستايي وعشايري با رعايت استانداردهاي ارتقاي کيفيت و تقويت هويت اسلامي – ايراني دانش ­آموزان درچارچوب ايجاد كارآمدي و تقويت هويت ملي

5-6 -طراحي و تدوين برنامة آموزشي متناسب با نيازها و نقش ­هاي دختران وپسران

5-7 -طراحي و تدوين برنامه تعليم وتربيت انعطاف پذير، متناسب با ويژگي­ هاي شخصيتي و محيطي استعدادهای گوناگون دانش ­آموزان به منظور شکوفایی استعدادهاي خاص و افزایش كارآمدي و مفيد بودن آن­ها

5-8 -ساماندهي و به­كارگيري بهينه و اثربخش منابع انساني وتوزيع عادلانه آن در سراسر كشور.

بند 6 –تنوع­ بخشي به محيط­ هاي يادگيري در فرآيند تعليم و تربيت رسمي عمومي

راهکارها

6-1 -ایجاد، توسعه و غني سازي واحد اطلاعات ومنابع آموزش وپرورش در سطح مدرسه (از قبیل كتابخانه، آزمايشگاه وكارگاه، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات)

6-2 -تنظيم و اجراي برنامه جامع کارآفرینی و مهارت­ آموزی براي تمام دوره­ هاي تحصيلي به ­ويژه دانش ­آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي وآموزشي

بند 9 – جلب مشارکت اركان سهيم و موثر وبخش عمومي و غيردولتي در تعليم و تربيت رسمي عمومي

راهکارها

9-1 -ايجاد تسهيلات قانوني و سازوکارهاي تشويقي و انگيزشي لازم اعم از مادي و معنوي، براي بسط فرهنگ نيکوکاري وتعاون، مشاركت ­پذيري ومشاركت­جويي در جامعه و در بين دانش ­آموزان با الهام از آموزه­ هاي ديني با تاکيد بر استفاده مناسب از ظرفيت کتاب­ هاي درسي، مجلات و رسانه­ هاي آموزشي و برگزاري اردوهاي جهادي

بند 17 -ارتقاي کيفيت فرايند تعليم و تربيت با تکيه بر استفاده هوشمندانه از فناوري­هاي نوین

راهکارها

17-1 -توسعه ضريب نفوذ شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات (اينترانت) در مدارس با اولويت پرکردن شکاف ديجيتالي بین مناطق آموزشی و ایجاد سازوکار مناسب برای بهره  برداری بهینه و هوشمندانه توسط مربيان و دانش آموزان در چارچوب نظام معيار اسلامي

17-2 -تولید و به­ کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش ­آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی وغیردولتی و الکترونیکی­ کردن محتوای کتاب­ های درسی براساس برنامه درسی ملی (با تاکید براستفاده از ظرفیت چندرسانه ­ای) تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور.

17-4 -گسترش بهره ­برداری از ظرفیت آموزش­ های غیرحضوری ومجازی در برنامه­ هاي آموزشي و تربيتي ویژه معلمان، دانش ­آموزان و خانواده­ های ایرانی درخارج از کشور براساس نظام معیار اسلامی و با رعايت اصول تربيتي ازطريق شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات

جامعه مخاطبان مدرسه جهادی آرمان

مخاطبان اصلی این مدرسه گروه­های زیر می­باشند که به ­صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از خدمات این مدرسه بهره خواهند برد:

  • دانش ­آموزان کشور و به ­ویژه دانش ­آموزان مناطق روستایی و مناطق کم ­برخوردار
  • بازماندگان از تحصیلِ در سن تحصیل
  • دبیران رسمی و آزاد سراسر کشور به ­ویژه دبیران و مربیان مناطق محروم و روستایی کشور
  • مدارس مناطق روستایی
  • مدارس مناطق شهری کمتر توسعه­ یافته
  • کودکان و نوجوانان اتباع خارجی مقیم ایران که جذب سیستم رسمی آموزش کشور نشده ­اند