مدرسۀ جهادی آرمان
آموزش فراگیر علمی، فرهنگی و مهارتی در مناطق روستایی کشور
مدرسهٔ جهادی آرمان با هدف کمک به آموزش فراگیر علمی، فرهنگی و مهارتی در مناطق روستایی کشور بهصورت عام و جهت کمک به رشد همهجانبهٔ دانشآموزان نیازمند بهصورت خاص، و با مشارکت داوطلبانهٔ عموم علاقمندان اعتلای آموزش و پرورش کشور تأسیس گردیده است.
زمینههای فعالیت مدرسه
زمینههای اصلی فعالیت این مدرسه عبارتند از:
- نیازسنجی و طراحی دورهها و اجرای برنامههای متناسب با اقتضائات جامعهٔ مخاطبان
- تأمین نیازمندیهای اعلامی از طرف جوامع محلی در زمینهٔ ارتقاء شایستگیهای دانشآموزان، مربیان و والدین
- تهیه و عرضهٔ محتوای آموزشی کیفی در موضوعات مختلف از جمله آموزشهای رسمی دولتی، امور تربیتی، مهارتهای زندگی و بهویژه مهارتهای دِهوَندی
- ارائهٔ خدمات پشتیبانی آموزشی به جامعهٔ هدف در روند آموزشهای رسمی با بهرهگیری از نیروهای زبدهٔ آموزشی داوطلب
- برگزاری نشستها و کارگاههای علمی و تربیتی با حضور اندیشمندان و فعالان حوزهٔ تعلیم و تربیت در سطح جوامع محلی
- راهاندازی سامانههای آموزشی و تربیتی، با بهره گیری از پتانسیل و ویژگیهای فضای مجازی جهت دسترسی هرچه بهتر جامعهٔ هدف به منابع علمی، آموزشی و مهارتی
- ارائهٔ آموزشهای مهارتی، بهویژه مهارتهای دِهوَندی مبتنی بر آموزشهای فشرده و کوتاه مدت تا مرحلهٔ ایجاد بسندگی در مخاطبین
- تعامل با نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی فعال در حوزهٔ تعلیم و تربیت از جمله وزارت آموزش و پرورش، انجمن اولیاء و مربیان، گروههای جهادی، سمنها و خیریههای فعال در این حوزه
- مستندسازی تجارب و تحلیلها بهمنظور ارائه به مراجع تصمیمساز حوزهٔ آموزش و پرورش کشور
- ایجاد، توسعه و غنابخشی به منابع آموزشی و پرورشی در سطح مدرسه (مانند کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه و …) با بهرهگیری از توان خیرین، بودجههای مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمانهای اقتصادی و نیز اجرای برنامههای خوداتکایی در مدارس جامعه هدف
پشتوانۀ قانونی تأسیس مدرسه
مدرسهٔ جهادی آرمان در چهارچوب اهداف و ضرورتهای ترسیمی در قوانین و مقررات جاری کشور فعالیت مینماید. یکی از مهمترین اسناد بالادستی در نظام آموزش و پرورش کشور «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. در بخشهای مختلفی از این سند به بحث ایجاد عدالت آموزشی، مهارتآموزی و نیز توسعهٔ روشهای نوین در نظام آموزش و پرورش پرداخته شده است. هر یک از این بخشها را میتوان بهعنوان پشتوانههای قانونی اجرای این طرح مد نظر قرار داد. در ادامه بخشهایی از این سند را که با راه اندازی این مدرسه در ارتباط است، مرور مینماییم:
الف) فصل ارزشها
۱۵- نقش تربیتی اماکن مذهبی، نهادهای مردمی، اجتماعی و رسانه
۱۶- عدالت تربیتی در ابعاد کمی، همگانی و الزامی و عدالت کیفی با رعایت تفاوتهای فردی، جنسیتی، فرهنگی و جغرافیایی
۲۴- روحیهٔ کارآفرینی، کسب شایستگیهای عام حرفهای و مهارتی و هنری زمینهساز کار مولد
ب) فصل اهداف کلان
بند ۳- گسترش و تأمین همهجانبهٔ عدالت آموزشی و تربیتی
پ) راهبردهای کلان
۴- توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانشآموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصتهای تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی
۵- تقویت و نهادینهسازی مشارکت اثربخش و مسئولیتپذیری مردم، خانواده و نهادهای اقتصادی، مدیریت شهری و روستایی و بنیادهای عامالمنفعه در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
۷- بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی
ت) فصل هدفهای عملیاتی
بند 1: تربیت پرورش یافتگانی که:
-
- دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشند بهگونهای که در صورت جدایی از نظام رسمی تعلیم و تربیت در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.
ث) راهکارها
راهکار ۶-۱- گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارتهای مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامهریزی شدهٔ آن در همهٔ دورههای تحصیلی و برای همهٔ دانشآموزان
بند ۵- تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوتها و ویژگیهای دختران و پسران و مناطق مختلف کشور
راهکار ۱-۵- تعمیم دورهٔ پیشدبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند حتیالامکان با مشارکت بخش غیردولتی با تأکید بر آموزشهای قرآنی و تربیت بدنی و اجتماعی
راهکار ۲-۵- برنامهریزی و تمهید مقدمات برای پوشش کامل دورهٔ آموزش عمومی و برخودار از کیفیت مناسب در تمام مناطق کشور
راهکار ۳-۵- توانمندسازی دانشآموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیهٔ شهرها، عشایر کوچنشین و همچنین مناطق دوزبانه با نیازهای ویژه، با تأکید بر ایجاد فرصتهای آموزشی متنوع و با کیفیت
راهکار ۴-۵- اولویتبخشی به تأمین و تخصیص منابع، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تدوین برنامه برای رشد، توانمندسازی و مهارتآموزی، ادامهٔ تحصیل و حمایت مادی و معنوی دانشآموزان مناطق محروم و مرزی
راهکار ۵-۵- اختصاص حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد از برنامههای آموزشی به معرفی حرفهها، هنرها، جغرافیا، آیین و رسوم و نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استانها بهویژه مناطق روستایی و عشاری با رعایت استانداردهای ارتقای کیفیت و تقویت هویت اسلامی – ایرانی دانشآموزان در چارچوب ایجاد کارآمدی و تقویت هویت ملی
راهکار ۶-۵- طراحی و تدوین برنامهٔ آموزشی متناسب با نیازها و نقشهای دختران و پسران
راهکار ۷-۵- طراحی و تدوین برنامهٔ تعلیم و تربیت انعطافپذیر، متناسب با ویژگیهای شخصیتی و محیطی استعدادهای گوناگون دانشآموزان بهمنظور شکوفایی استعدادهای خاص و افزایش کارآمدی و مفید بودن آنها
راهکار ۸-۵- ساماندهی و بهکارگیری بهینه و اثربخش منابع انسانی و توزیع عادلانه آن در سراسر کشور
بند ۶- تنوعبخشی به محیطهای یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار ۱-۶- ایجاد، توسعه و غنیسازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات)
راهکار ۲-۶- تقویت و توسعهٔ تعاملات نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با جامعه و سایر دستگاهها و نهادها از طریق گسترش ساختار تلفیقی و مسئلهمحور در ضمن طراحی و اجرای برنامههای درسی.
بند ۹- جلب مشارکت ارکان سهیم و مؤثر و بخش عمومی و غیردولتی در تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار ۱-۹- ایجاد تسهیلات قانونی و سازوکارهای تشویقی و انگیزشی لازم اعم از مادی و معنوی، برای بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون، مشارکتپذیری و مشارکتجویی در جامعه و در بین دانشآموزان با الهام از آموزههای دینی با تأکید بر استفادهٔ مناسب از ظرفیت کتابهای درسی، مجلات و رسانههای آموزشی و برگزاری اردوهای جهادی
بند ۱۷– ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفادهٔ هوشمندانه از فناوریهای نوین
راهکار ۱-۱۷- توسعهٔ ضریب نفوذ شبکهٔ ملی اطلاعات و ارتباطات (اینترنت) در مدارس با اولویت پر کردن شکاف دیجیتالی بین مناطق آموزشی و ایجاد ساز و کار مناسب برای بهرهبرداری بهینه و هوشمندانه توسط مربیان و دانشآموزان در چهارچوب نظام معیار اسلامی
راهکار ۲-۱۷ تولید و بهکارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانشآموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتابهای درسی براساس برنامهٔ درسی ملی (با تأکید بر استفاده از ظرفیت چندرسانهای) تا پایان برنامهٔ پنجم توسعه کشور
راهکار ۴-۱۷- گسترش بهرهبرداری از ظرفیت آموزشهای غیرحضوری و مجازی در برنامههای آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانشآموزان و خانوادههای ایرانی در خارج از کشور بر اساس نظام معیار اسلامی و با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکهٔ ملی اطلاعات و ارتباطات
جامعۀ مخاطبان مدرسه جهادی آرمان
مخاطبان اصلی این مدرسه گروههای زیر میباشند که بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم از خدمات این مدرسه بهره خواهند برد:
- دانشآموزان کشور، بهویژه دانشآموزان مناطق روستایی و کمبرخوردار
- بازماندگان از تحصیلِ در سن تحصیل
- دبیران رسمی و آزاد سراسر کشور بهویژه دبیران و مربیان مناطق محروم و روستایی کشور
- مدارس مناطق روستایی
- مدارس مناطق شهری کمتر توسعهیافته
- کودکان و نوجوانان اتباع خارجی مقیم ایران که جذب سیستم رسمی آموزش کشور نشدهاند